Eerste daagjes: wennen - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Silke Driessen - WaarBenJij.nu Eerste daagjes: wennen - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Silke Driessen - WaarBenJij.nu

Eerste daagjes: wennen

Door: Silke

Blijf op de hoogte en volg Silke

21 September 2016 | Laos, Vientiane


Sabaidee (=hallo in Lao)

Nou, op 17 september ging ik dan eindelijk. Na maandenlang er na uit te hebben gekeken maar ook wel heel zenuwachtig te zijn geweest stapte ik in Düsseldorf in het vliegtuig. Oh jullie moesten eens weten hoe ik me toen voelde. Ik had echt wel buikpijn en in het vliegtuig werd het alleen maar erger. Ik was alleen, op weg naar een land waar ik niemand ken. Maar oké, op het vliegveld in vientiane (hoofdstad) stond iemand me op te wachten. En na een uur rijden was ik eindelijk op de plaats van bestemming. Ik werd een beetje aan m'n lot overgelaten omdat het eindelijk pas op maandag zou beginnen maar gelukkig ontmoette ik daar 2 meiden die ook nieuw waren: Lilian en sasha. Sasha komt uit Kerkrade en Lilian Wawa, Canada. Zij hadden hetzelfde gevoel als ik: stress, jebben alleen en je mist iedereen nu al. Maar het komt allemaal goed was de mindset. we slapen in een klein hutje met stapelbedden en gelukkig is er airco en een koude douche.

Maandag zijn we begonnen met de introweek. De eerste uurtjes hebben we een taalles gedaan waar we woordjes hebben geleerd in het lao. Haha. Heel grappig.
En dinsdag was helemaal leuk want we hebben een berg beklommen. Het is hier zooooo heet (lees: voor mijn haren is het een ramp, lees: je zweet non-stop). Het was een plaats in de berg waar veel monikken leven en bidden dus het was echt heel bijzonder om dit mee te maken: we hebben watervallen gezien en grotten met buddha's gezien. Daarna hebben we gepicknickt op de berg! Haha. Het eten bestaat soms gewoon uit 3x warm eten: rijst rijst en nog eens rijst. Onze begeleider (ticky)vertelde een grappig verhaal over waarom people of laos zoveel kunnen eten en zo dun zijn; er was ooit eens een hele wijze man en toen hij dood ging waren er vier landen die iets van hem wilde hebben. Thailand kreeg het brein van de man omdat de mensen in dit land slim wilde zijn. Vietnam kreeg de vingers van de man omdat Vietnamese heel erg bezig zijn met geld en afdingen etc. China kreeg z'n voeten omdat chinezen lange afstanden moesten afleggen. En Laos kreeg z'n maag zodat de mensen veel konden eten en niet aankwamen.
Verder hebben we deze avond een karaokeavond gehad met andere mensen hier.
Woensdag zijn we naar vientiane geweest en hebben prachtige buddhistische tempels bezocht. Ik vond het verhaal over het bestaan en ontstaan van buddha erg interessant en ik denk dat het de mooiste (letterlijk: prachtige tempels, verering en offeringen, monikken. Figuurlijk: heel vredige religie) van de wereld is. Zie de foto's.
Ook zijn we naar een museum geweest over de oorlog in Laos. Erg indrukwekkend. Ik heb natuurlijk eindexamen gedaan over Vietnamese oorlog en Laos werd daar in één paragraaf behandeld maar dit land heeft werkelijkwaar zóveel geleden. Er zijn hier zoveel bommen gevallen dat de gevolgen nog zichtbaar zijn. Er liggen in dit land nog duizenden bombies (= bommen die niet af zijn gegaan tijdens de oorlog maar verspreid liggen over het land op de meest rare plaatsen zoals bamboebomen of op werkvelden. Er vallen nog honderden slachtoffers elk jaar. Laos is echt een land waar mensen heel primitief nog leven en ik vind het een heel vredig volk. De VS heeft nog steeds niet echt toegegeven dat ze dit verwoesten en bombarderen van land nooit hebben mogen :doen.. Een triest verhaal.
Om leuk af te sluiten: ik heb echt iets zo raars meegemaakt. We bezochten vandaag verschillende tempels en als je over straat loopt komen er soms mensen naar je toe die willen aanraken. Ze wrijven even over je arm om raken je haren aan. Blijkbaar is het een schoonheidsbeeld om blank te zijn. Ook in de zeep hier zit blijkbaar een soort bleekmiddel in waardoor ze witter worden. Ook zijn we verscheidene keren gevraagd om op de foto te gaan met lokale mensen omdat ze zo tegen ons op kijken. Heel vreemd eigelik. Misschien moet ik er geld voor vragen haha.
Oké nou, het is was heel leuk de afgelopen dagen, wel wennen maar het komt goe!

Byebye

  • 21 September 2016 - 18:00

    Melinda :

    Wauwwww !! Super leuk verhaal... En ik kan me helemaal vinden in wat je verteld over het boeddhisme , prachtige cultuur ... Fijn dat je al een paar meiden hebt ontmoet, die slepen je er wel doorheen. Geniet ervan meissie.

  • 21 September 2016 - 18:22

    Jolanda:

    Kei schon, Sillke. Dat wennen dat lukt wal as ik t zoe lees!! ;)

  • 21 September 2016 - 18:43

    Lea Thijssen:

    Leuk Silke om te lezen allemaal. ik vind het superknap van jou. geniet ervan en heel veel plezier.

  • 21 September 2016 - 18:57

    Anita Jacobs:

    Ha die Silke. ow reis/avontuur is begonnen. Ik kaan meej daat geveul in de boek waal veurstelle. Allien nar zon land. Hiel fijn daat ge aal megjes het getroffe dao. Geniet vaan aal daat moeis en let good op owzelf. ( ps. Moog ik ok zon stukske maag?)

  • 21 September 2016 - 18:59

    Jeanine:

    Ah wat leuk de ierste verhalen! Klinkt good. Al hiel wat mej gemaakt in de ierste weak zeg.
    Geniet dr va megje!! XXX

  • 21 September 2016 - 19:26

    Marièlle:

    gaaf om te lezen. Enne het is altijd eventjes wennen, maar dat gaat je goed af, dus dat komt goed. Enne rijst, rijst, rijst.... brrrr... hahaha. Heel veel plezier megje. En het is leuk en interessant om dit te lezen.

  • 21 September 2016 - 20:13

    Riet Cuijpers:

    Hoi Silke,wat ben ik blij dat het goed met je gaat en dat je al leuke mensen hebt ontmoet.
    Je hebt in die paar dagen al van alles gezien en meegemaakt,erg leuk om te lezen hoe je dit beleefd!
    Wij vinden het geweldig dat je dit toch maar effe doet! Liefs Math en Riet!XX


  • 21 September 2016 - 20:45

    Anneke Van As:

    Wat leuk om te lezen Silke! Je hebt officieel al een fan! Geniet ervan meid, en ik weet zeker dat je dat met al je vrolijkheid ook doet.

    Gr. Anneke

  • 21 September 2016 - 22:54

    Ingrid:

    Ha Silke leuk om um ow verhalen te leaze,geniet ervan doa,ma zo te leaze giet daat hielemaol good kome

  • 22 September 2016 - 11:01

    Helmie Hutjens:

    wauw Silke wat een ervaring, dit nemen ze je nooit meer af. Ondanks de verre afstand ga genieten. Dit is een belevenis voor het leven. Groetjes Helmie. Ik blijf je volgen

  • 23 September 2016 - 15:28

    Hettie Wijnhoven:

    Hee die Silke..moei um te leze hoe ut met ow is. Wal spannend en super knap!!! Geniet van deze schoene tiet. Grtjes oet de kroenenberg

  • 24 September 2016 - 12:05

    Annie:

    Ha Silke, leuk om dit allemaal te lezen, en fijn dat je al een paar leuke meisjes hebt ontmoet.
    geniet ervan, ik blijf je verhalen lezen!! groetjes Annie

  • 24 September 2016 - 18:22

    Mat:

    Leuk Silke, maar er een nooit meer te vergeten reis van.
    Groetjes Mat

  • 24 September 2016 - 19:36

    Marian Martens:

    Ha die Silke,
    Wat een mooie natuur en mooie tempels, gaaf! Een geweldige reis. Echt knap van je, dat zou ik je niet zomaar nadoen. Geniet ervan en lekker veel foto's maken. Kunnen wij een beetje meekijken over jouw schouders.... :)
    Groetjes,
    Marian

  • 01 Oktober 2016 - 16:26

    Miek:

    Hoi Silke !!!!!
    Lieve schat geweldig wat een avontuur. Ben wel voorzichtig.
    Ik leef met je mee. Als je weer thuis bent zien we ons !!!!XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Silke

Ik ben Silke, 22 jaar en woon in Meterik. Op 17 september stap ik letterlijk over mijn eigen grenzen en vertrek ik naar Laos en Vietnam. In mijn eentje.. In Laos ga ik lesgeven aan basisschoolleerlingen en monniken. Vervolgens ga ik zelf op reis in het noorden van Laos en Vietnam. Als het je interessant lijkt om mij te volgen, kun je dit blog in de gaten houden:)

Actief sinds 12 Aug. 2016
Verslag gelezen: 805
Totaal aantal bezoekers 8602

Voorgaande reizen:

17 September 2016 - 04 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: